Recent, Valve a anunțat că va sprijini secțiunea de Custom Games cu ajutorul unui Custom Game Pass menit să ofere suport financiar celor mai talentați dezvoltatori de mod-uri ale unuia dintre cele mai mari și de succes mod-uri din lume. Pentru mulți, Custom Game Pass-ul a fost privit prin lumina unei alte încercări din partea companiei Valve de a monetiza DLC-ul și mod-urilele custom, subiect asupra căruia vom reveni în rândurile ce vor urma deoarece monetizarea unui aspect la fel de vechi precum jucatul pe calculator și conceptul de PC Gaming ridică foarte multe semne de întrebare.

Ideea în sine pare să fie un pas înainte pentru comunitatea de modding, deoarece le permite tuturor celor care realizează noi mod-uri sau chiar conversii totale pentru un joc să lucreze full-time dacă doresc, și să fie răsplătiți pentru eforturile depuse, eforturi care de cateva ori au salvat lansarea unui joc. Până la urmă, acest site este dedicat unui joc care a început ca un mod, apărut ca o adaptare a unui alt mod și care acum integrează noi mod-uri. Suntem pasionați de un modception, iar Dota 2 este acum suficient de matură ca să fie părinte pentru noi mod-uri și Custom Games, devenind una dintre cele mai mari platforme în acest sens.

Valve știe asta și, dincolo de interesul economic evident, aceștia doresc să ofere sprijinul pe care DotA nu l-a avut decât din partea celor care și-au dedicat zile și nopti ca să ajungem unde suntem astăzi. Dacă uităm de toate problemele cu care a venit, Dota 2 Reborn a fost un “game-changer” deoarece a fost mai mult decât Dota 2.

Dota 2 a fost un pas înainte pentru DotA și a reprezentat o progresie liniară, păstrând cu sfințenie identitatea consacrată a popularului mod, de la design până la cele mai fine aspecte ale jocului. În schimb, Dota 2 Reborn a fost mai mult o colecție de pași în față și alți câțiva prin curtea altor jocuri și idei. Dota2 Reborn a devenit mai mult decât un simplu upgrade pentru un mod, a devenit o platformă. Dota 2 este aici, în Reborn, dar acel buton de Custom Games, cât și noua interfață reprezintă un pas către ceea ce a fost Warcraft III pentru multe mod-uri, un mediu în care noi idei se pot naște, noi mod-uri sau poate chiar noi genuri de jocuri, în același sens în care DotA a apărut ca un nou gen și a schimbat fața gaming-ului definitiv.

 

Overthrow este al doilea cel mai de succes mod al lui Valve, după Dota 2.

Cu atât mai interesant este cu cât unii nu vor descărca Dota 2 pentru a juca Dota 2, ci pentru încerca anumite Custom Games. Atunci când a apărut Dota 2 Reborn, s-au înregistrat de două ori mai mulți jucatori de Pudge Wars decât de Evolve, un număr egal de jucători de Skillshot Wars cu cel al MMO-ului Marvel Heroes, în timp ce Overthrow avea suficienți jucători ca să se claseze în top 30 cele mai jucate jocuri de pe Steam. În timp ce primele sunt simple Custom Games, dezvoltate de echipe de un maximum de trei sau patru persoane, acestea se iau la întrecere cu jocuri de sine stătătoare care sunt dezvoltate de companii gigant cu sute de oameni în spate, astfel nu este de mirare că Valve vrea să exploateze această nouă piață, să o dezvolte și evident, să profite de pe urma acesteia.

Așa s-a lansat Custom Game Pass, un “pass” atașat mod-urilor din Dota 2 care au un număr considerabil de jucători și care trebuie sa fie susținute de dezvoltatori dedicați și serioși. Cu promisiunea că acest “pass” nu va putea fi folosit niciodată ca o condiție de acces asupra mod-ului în sine, mai exact nimeni nu va putea să ne ceară bani pentru a ne juca acel mod, acesta ne oferă doar opțiuni premium (XP Boost, Character Slots, Skins, etc), departe de sfera Pay2Win, iar Valve a decis să fie custodele și să supravegheze îndeaproape jocurile care vor beneficia de această metodă de monetizare.

Roshpit Champions – Un mod surprinzător de complex și bine realizat.

Totuși, problema apare atunci când luăm o tradiție a gaming-ului pe PC și implicăm banii în această formulă de succes, deoarece modding-ul mereu a apelat la design-uri deja utilizate de jocul părinte sau importate din altă parte. Gratuitatea lor servea drept o eschivă pentru discuțiile “Cine are drepturi de autor asupra ce?” și “Cine e plătit pentru ce?”, deoarece mod-urile reprezentau un efort colectiv și un proiect alimentat doar de voință și pasiune. Deși Custom Game Pass-ul costă doar $1, monetizarea atrage cu sine noi modificări asupra modului în care se vor ceda drepturi de autor și acreditări, după cum s-a pus problema și cu primul mod care a primit un Custom Game Pass.  Comunitatea de modding mereu a fost privită cu căldură de către toți ultilizatorii platformei PC și probabil mulți dintre artiști și designeri vor continua să o susțină gratuit, cu o condiție – aceștia să fie acreditați pentru munca lor, fără foloase financiare.  Cât despre dezvoltatorii care vor fi nevoiți să împartă o parte din câștiguri cu alte persoane ale căror creații vor face parte din noile lor mod-uri, aceștia deja au un model în cadrul platformei Unity care servește drept “game engine” pentru multe jocuri și conține un magazin de unde dezvoltatorii ambițioși pot cumpăr design-uri, prototipuri și multe alte bunuri, realizate de alți utilizatori.

O altă temere este aceea a abuzului dezvoltatorilor care vor  prioritiza o producție orientată spre maximizarea profitului în detrimentul calității modului pe care vor să-l dezvolte, lucru care s-a mai întâmplat în cadrul programului lansat tot de Valve, ” Steam Greenlight”, cât și în cadrul programului “Early-Access”. Totuși, acestea mereu au fost un mediu sălbatic, un mediu asupra căruia Valve a intervenit doar în condiții de maximă necesitate, în timp ce oferirea Pass-ului pentru mod-urile din Dota 2 se dorește a fi un proces mult mai atent supravegheat. În timp, vom vedea exact cât de mult se va implica Valve, dar primul pas deja a rezultat într-o gleznă luxată pentru un proiect care este, mai mult sau mai puțin, la fel de riscant precum este săritul corzii pe un teren minat.

Încă mai este mult de lucru la acest proiect, dar Custom Game Pass este o idee ambițioasă care se poate dovedi benefică pentru comunitatea de modding care deja activează de ani buni. Intenția din spatele acestei mișcări este una bună, menită să ambiționeze și mai mult dezvoltatorii acestor concepte. Nu putem să nu ne întrebăm: Cum ar fi evoluat DotA dacă ar fi beneficiat de o susținere asemănătoare și unde ar fi ajuns Dota 2 astăzi? Poate Eul și Guinsoo ar fi rămas dezvoltatorii originali ai modului DotA sau poate ar fi lucrat astăzi alături de IceFrog la Dota 2 și, cine știe cum ar fi schimbat asta Dota pe care o jucăm astăzi.

Temerile comunității sunt justificate și sperăm să vedem din partea companiei Valve un efort mult mai consistent care să ne arate că știu clar ce trebuie făcut și că acest proiect este un pas înainte către apariția unor noi experiențe și a unor noi capitole în isoria gaming-ului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here