În DotA 2, noțiunea de tankiness sau de durabilitate se referă la capacitatea unui erou de a încasa damage de orice tip (physical, magical, pure). Cu cât un erou rezistă la mai mult damage, cu atât el este considerat mai durabil, capabil să supraviețuiască în lupte atunci când inamicii se focalizează asupra lui.

În vederea construirii unui build tanky, iată care sunt elementele de care trebuie să ții cont:

1) HP (hit points):

Această noțiune este prima și cea mai ușor de înțeles atunci când vine vorba de durabilitate. Orice tip de atac inamic îți va reduce HP-ul. Implicit, un număr mare de hit points te va face mai durabil în lupte. Acest HP poate fi îmbunătățit atât prin iteme care oferă HP sau strength (1 punct în strength valorând 20 HP), cât și prin anumite talente pe care mulți dintre eroi le au. De asemenea, fiecare erou primește un anumit număr de hit points prin creșterea în strength de care beneficiază la fiecare level up.

2) Armor

Armura îți fortifică HP-ul în raport cu damage-ul fizic al inamicilor, făcând ca fiecare hit point să absoarbă mai mult damage. La 0 armură, o unitate de damage este echivalentă cu o unitate de HP, însemnând că 1 damage îți va scădea 1 HP. Însă, fiecare punct acumulat în armură îți va fortifica HP-ul față de damage-ul fizic cu 6%. Așadar, dacă eroul tău are 1.000 HP, cumpărarea unui Plate Mail (10 armură) îți va crește HP-ul efectiv sau real cu 600, adică echivalentul a 30 strength. Altfel spus, eroul tău va muri după 1600 de puncte de damage fizic în loc de 1.000, chiar dacă are doar 1.000 HP.

Ca o comparație, gândește-te la Mana Shieldul Medusei care, la nivel 4, îi permite acesteia să absoarbă 2,5 damage pentru fiecare unitate de mana consumată.

Armura îți crește rezistența fizică (physical resistance) iar HP-ul tău efectiv față de damage-ul fizic se calculează în felul următor:

HP efectiv = HP total/(1 – rezistența fizică/100)

Această formulă înseamnă de fapt că HP-ul tău real raportat la damage-ul fizic reprezintă HP-ul tău total împărțit la damage-ul procentual total al inamicului (1 sau 100%) minus rezistența ta fizică luată procentual, ca valoare între [0 și 1). De exemplu, dacă ai 60% physical resistance (25 armură) și 2.000 HP total, HP-ul tău efectiv va fi egal cu 2000/(1 – 0.6), adică 2000/0.4 sau 5.000.

3) Damage reduction

Această noțiune se aplică tot în raport cu damage-ul fizic și este întâlnită la iteme precum scuturile (Stout Shield, Poor Man’s Shield, Vanguard). La fiecare atac primit, aceste iteme absorb un anumit număr de unități din damage-ul inamicului, după care restul damage-ului este primit de către eroul tău, calculându-se în funcție de armura pe care o ai. Având în vedere că damage-ul redus de aceste iteme nu este foarte mare, ele sunt eficiente doar în prima parte a jocului, când damage-ul inamicilor este relativ mic.

4) Evasion

Evasion-ul îi permite eroului tău să se ferească complet de un anumit procent din atacurile inamice. Și această noțiune se aplică în raport cu damage-ul fizic, crescându-ți HP-ul efectiv față de acest tip de damage, datorită reducerii damage-ului pe care îl dau adversarii tăi. De exemplu, dacă ai 25% evasion, adversarii tăi (în lipsa unui MKB, desigur) vor rata un sfert din atacurile lor asupra ta, ceea ce înseamnă că damage-ul lor va fi redus în medie cu 25%.

De menționat aici ar fi următoarele 3 lucruri:

  • Evasion-ul venit din surse multiple se stack-ează multiplicativ, însemnând că vei pierde o parte din valoarea acestor surse. De exemplu, dacă deții un Butterfly și un Solar Crest, primul item îți va oferi un evasion de 35%. Însă al doilea nu îți va crește evasion-ul cu încă 25% (până la 60%), deoarece un inamic care nu și-a ratat lovitura din cauza evasion-ului tău de la Butterfly mai are șanse doar de 65% să te nimerească. Iar din acel procent de 60% se va scădea procentul de evasion de la Solar Crest. Așa că acel procent de evasion de la al doilea item nu va fi calculat din total (100%), ci din ceea ce a rămas (65%), reprezentând 25 * 65/100, adică 16.25%. Ai pierdut astfel 8,75% din valoarea evasion-ului celui de-al doilea item, având în total 35+16,25=51,25% evasion, și nu 60% cum te-ai fi gândit!
  • Evasion-ul reduce damage-ul fizic al inamicilor tăi, împreună cu armura pe care o ai, în felul următor: din procentul damage-ului care nu este redus de armură se mai scade și procentul de lovituri ratate. De exemplu, dacă ai 50% physical resistance și 50% evasion, damage-ul inamic va fi doar 50*50/100=25% din damage-ul total. Așa că dacă inamicul tău are 300 damage, acesta va face în medie doar 75 damage per atac.
  • Evasion-ul nu mai valorează nimic în fața unui inamic care și-a cumpărat un Monkey King Bar (MKB), deoarece acest item îi oferă True Strike, adică 100% acuratețe în atacurile fizice.

5) Magic Resistance

Așa cum armura îți fortifică HP-ul în raport cu damage-ul fizic, magic resistance-ul îți fortifică HP-ul în raport cu damage-ul magic. Majoritatea eroilor au din start 25% magic resistance, ceea ce înseamnă că tot damage-ul magic împotriva lor se reduce cu un sfert. Formula generală de calcul a HP-ului efectiv în raport cu damage-ul magic este următoarea:

HP efectiv = HP total/(1 – rezistența magică/100)

Semnificația acestei formule este identică celei folosite la punctul 2, pentru HP-ul efectiv relativ la damage-ul fizic.

Pentru a pune în perspectivă semnificația și importanța rezistenței magice, să ne imaginăm un jucător al cărui erou are 2000 HP. Acesta decide să devină mai tanky în raport cu damage-ul magic, astfel încât să poată atrage mai multă atenție asupra lui din partea echipei adverse și să le ofere coechipierilor săi mai multă protecție.

Confruntându-se cu un line-up al cărui damage este în proporție covârșitoare magic, dar totodată neavând foarte mult gold, jucătorul nostru trebuie să decidă ce item să cumpere pentru a-și atinge scopul.

Varianta A: Acesta așteaptă să aibă suficient gold (5.500), încât să-și cumpere un Heart of Tarrasque. Cu acest item (care-i oferă 1.150 HP), HP-ul lui efectiv în raport cu damage-ul magic va fi următorul:

HP efectiv = (2000+1150)/(1–0,25)=3150/0,75= 4200

Varianta B: Acesta își cumpără un Hood of Defiance (1.725 gold), care-i oferă o abilitate ce absoarbe 325 magic damage în timpul luptei, și care, totodată, îl duce la un magic resistance de 47,5%, număr care vine din stack-area magic resist-ului de bază (25%) cu cel oferit de item (30%): 25+30*75/100=25+22,5=47,5%. Cu acest item, HP-ul lui efectiv, în raport cu damage-ul magic, va fi următorul:

HP efectiv = 325(abilitatea activă a item-ului)+2000/(1-0,475)=325+3809=~ 4135

Altfel spus, dacă tot ce încearcă jucătorul nostru să facă este să reziste mai bine la magic damage, un Hood of Defiance l-ar face aproape la fel de durabil ca un Heart of Tarrasque, doar că la un preț cu 3.775 gold mai mic, adică la o diferență de aproape un BKB!

6) Magic Damage Reduction

Această noțiune este echivalentă celei de damage reduction de la punctul 3 și este întâlnită la iteme precum Infused Raindrop, Hood of Defiance și Pipe of Insight.

7) HP Regen

Atunci când bătălia durează suficient de mult timp, orice item sau abilitate care îți regenerează HP-ul te va face mai tanky. De aceea, eroi precum Alchemist sau Timbersaw sunt greu de omorât dacă nu dispui de suficient nuke sau burst damage.

8) Lifesteal

La fel ca și în cazul noțiunii de HP Regen, itemele și abilitățile care-ți oferă posibilitatea să-ți refaci HP-ul pe baza damage-ului dat de tine te vor face mai greu de răpus în lupte. Singura problemă aici este că, în lipsa unui damage suficient de mare, sau în cazul în care nu vei fi lăsat să ataci (fiind împiedicat prin diferite disable-uri), această metodă de a te menține în viață în timpul bătăliilor este ineficientă.

9) Magic/Physical Immunity

Desigur, cea mai evidentă metodă de-a deveni foarte tanky în raport cu damage-ul fizic sau magic este să devii imun la el. N-aș putea să spun neapărat că făcând acest lucru vei deveni într-adevăr mai tanky (cel puțin nu în sensul pe care i l-am dat acestui cuvant la începutul articolului), însă cert este că de multe ori un BKB sau un Ghost Scepter ajută.

Elementele enumerate mai sus constituie baza pe care se construiește un build tanky. Însă, alegerea itemelor pentru un erou ce merge pe un astfel de build trebuie făcută situațional, în funcție de abilitățile acestuia și de componența line-up-ului advers. Iar în acest sens doar experiența te va ajuta să iei decizii înțelepte.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.