De-a lungul istoriei nu de puține ori s-a întâmplat ca o armată mai prost dotată și mai redusă numeric să iasă biruitoare dintr-o luptă complet nefavorabilă. În meciurile de DotA se întâmplă același lucru atunci când o echipă joacă și se coordonează foarte inteligent în timpul batăliilor, în timp ce cealaltă presupune în mod eronat că a câștigat deja meciul doar pentru că are un avantaj de gold și experiență.

The Year Beast Slayer, set aflat în Workshop

Iată șapte principii de luptă de care te poți folosi atunci când joci Dota 2:

1) Ocupă high ground-ul.

Atunci când lupta se desfășoară pe un teren care conține trepte, acestea creează porțiuni de low ground și high ground. În astfel de situații ocuparea high ground-ului îți oferă două avantaje:

  • Vizibilitate mai bună. În lipsa unui Observer Ward sau a unor unități aliate aflate pe porțiunea de high ground, adversarii tăi nu vor putea să te vadă din cauza fog of war-ului, în timp ce tu îi vei vedea pe ei.
  • 25% evasion împotriva atacurilor de tip ranged. Atunci când un erou de tip ranged atacă uphill sau “la deal”, acesta are o șansă de 25% să își rateze atacul.

2) Nu intra de unul singur într-o formațiune inamică bine poziționată.

Atunci când inițiezi, caută o țintă prost poziționată care s-a separat de grup și nu mai poate fi ajutată instantaneu de către acesta. Sau, dacă inițiezi în plinul echipei adverse (cu un erou precum Magnus sau Enigma), asigură-te că restul echipei tale este suficient de aproape încât să poată interveni. Altfel vei prinde cel mai probabil doar câțiva eroi inamici în disable-ul cu care faci inițierea iar restul, fiind în apropiere, vor contraataca folosidu-și la rândul lor abilitățile și itemele. După care întreaga lor echipă te va focusa și te va omorî foarte repede.

Acest principiu se aplică și pentru eroii care nu inițiază printr-un disable de tip AoE (Area of Effect), sau în situații precum apărarea unui turn. Sunt convins că ai trăit măcar o dată experiența pierderii întregii tale echipe într-o astfel de situație, în care adversarii ocupaseră o poziție de asalt în apropierea unui turn în timp ce coechipierii tăi îi atacau sau se teleportau pe rând ca să-i oprească.

Fii întotdeauna cu ochii pe minimap și verifică dacă nu cumva te afli prea departe de restul echipei tale. Altfel riști să ataci de unul singur într-o concavă inamica și să fii omorât instant înainte ca cineva să poată interveni să te ajute. Cu toții facem asta din când în când, spamând apoi ping-uri și întrebări retorice: “Team? Team? Team?!…”.

3) “Divide et impera” (Divide și cucerește).

Un line-up funcționează la fel ca o mașinărie în care fiecare piesă are un rol vital pentru funcționarea întregului. Dacă “inima” moare, tot line-up-ul moare. Dacă legătura dintre eroii de suport și restul echipei lor este tăiată în timpul unei lupte, întreaga echipă suferă.

Forța unei echipe atunci când luptă va depinde de modul în care se ajută și se sincronizează membrii săi. Iar cheia distrugerii unei astfel de echipe în asemenea momente este să identifici legăturile critice pe care se bazează jocul ei și să le scindezi. Poate că e vorba de un Oracle care așteaptă să-și salveze un coechipier și care poate fi forțat să-și folosească ultimata pe el însuși. Sau de un Omniknight care încearcă să stea în apropierea altor eroi aliați și care poate fi ținut departe de aceștia.

Principiul divide și cucerește se aplică și atunci când ai de-aface cu o echipă al cărei avantaj în gold și experiență este foarte mare și care cu greu mai poate fi învinsă într-o luptă 5 vs 5. În astfel de situații tehnica split push-ului utilizează în mod implicit acest principiu, prin plimbarea inamicilor pe hartă și împărțirea lor în grupuri ce pot fi învinse în mod separat.

4) Asigură-ți o vizibilitate superioară la locul bătăliei.

Atunci când știi că urmează să lupți la o locație statică precum un turn sau Roshan e foarte important să te asiguri că ai o vizibilitate bună asupra zonei respective și că ești pregătit pentru orice fel de inițiere a echipei adverse. Mai ales dacă în componența ei există eroi invizibili sau care dețin iteme precum Shadow Blade și Blink Dagger. În același timp, obții un avantaj foarte mare dacă reușești să-ți lași adversarii fără vizibilitatea de care au la rândul lor nevoie ca să îți poată urmări mișcările. De aceea ward-urile de tip observer și sentry nu au voie să lipsească din inventarul eroilor de suport în astfel de momente.

5) Identifică de unde vine damage-ul inamic și împiedică-l să fie utilizat.

Un line-up advers va avea aproape întotdeauna eroi al caror rol este să facă damage și eroi meniți să îi ajute pe cei dintâi să-și îndeplinească rolul de damage dealeri, creându-le condițiile necesare. De exemplu, dacă în echipa inamică există un Lion și un Phantom Assassin, Lion-ul nu va face cine știe ce damage atunci când ultimata lui este pe cooldown. Rolul lui va fi să își imobilizeze oponenții și să-i ofere carry-ului său posibilitatea să atace de cât mai multe ori în timpul luptei.

Identificarea surselor importante de damage ale echipei adverse îți permite să-ți creezi o strategie pentru a evita acel damage. Uneori vei decide împreună cu coechipierii tăi să cumpărați Force Staff-uri pentru a salva pe cineva de un erou precum Life Stealer sau Ursa. Alteori vei decide că un Heaven’s Halberd sau un Orchid este alegerea potrivita pentru a preveni un damage dealer să-și facă treaba. Alteori veți cumpăra sceptre de tip Ghost sau Eul’s, sau veți decide să deveniți pur și simplu mai tanky.

Oricare ar fi abordarea, important este ca problema surselor inamice de damage să fie identificată și adresată. Altfel echipa ta va fi total nepregatită să înfrunte anumite tipuri de eroi sau va lupta la întâmplare, cu rezultate complet impredictibile.

Clash of Heroes

6) Alege-ți luptele inteligent.

Ideal este să cauți bătălii directe cu eroii echipei adverse în momente favorabile ție și nefavorabile lor. Nu are sens să lupți atunci când nu poți câștiga bătălia din cauza diferenței mult prea mari de gold și experiență. De asemenea, nu e o idee bună să forțezi o luptă atunci când:

  • anumite abilități cheie ale echipei tale sunt pe cooldown.
  • unul sau mai mulți coechipieri stau prost cu mana și HP-ul.
  • ar urma să lupți cu un dezavantaj numeric, din cauză că unul sau mai mulți membri ai echipei tale nu vor putea ajunge în timp util la locul bătăliei.

Înainte să te implici într-o confruntare pune-ți patru întrebări:

  • Care sunt șansele să câștig această luptă având în vedere raportul de forțe dintre echipa mea și echipa adversă?
  • Dacă voi câștiga această luptă, ce obiective am de câștigat (un turn, Roshan etc.)?
  • Dacă voi pierde această luptă, ce obiective am de pierdut?
  • Este absolut obligatoriu să mă implic în această luptă?
The immortal`s realm, loading screen

Iar dacă răspunsurile îți indică faptul că e mai bine să eviți bătălia, evit-o și folosește-ți timpul într-un mod mai inteligent: farmând, împingând liniile și așa mai departe.

7) Momește-ți adversarii.

Atunci când iau decizia de-a te ataca sau de-a te lăsa în pace, oponenții tăi își vor pune prima dintre întrebările menționate la punctul anterior pentru a determina dacă lupta are sens sau nu pentru ei. Cine s-ar arunca prostește într-un atac sortit eșecului?

În astfel de momente poți să-ți ascunzi o parte din forțe creând impresia că ești mai slab decât ești în realitate, și să-ți momești inamicii să te atace făcându-i să creadă că vor avea succes. Indiferent cum îți ascunzi întăririle (folosind smoke sau utilizând fog of war-ul și cerându-le unora dintre coechipierii tăi să stea printre copaci), prin faptul că te arați a fi ușor de bătut vei atrage o luptă în care raportul de forțe va fi de fapt în favoarea ta.

 

Mai devreme sau mai târziu, în orice meci de Dota se va ajunge la confruntări directe între eroii celor două echipe. Iar în astfel de momente, care decid soarta jocului, echipele cu adevărat bune vor acționa într-un mod coordonat și inteligent.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.