A farma (to farm) = a omorî creepi în vederea acumulării de gold și experiență.

Unul dintre principalele obiective într-un joc de DotA este să crești cât mai repede atât ca level cât și ca networth. Să acumulezi experiență și gold cu o viteză tot mai mare și să devii mai puternic decât adversarii tăi. Astfel, poți să dictezi ritmul jocului și să forțezi bătălii în cadrul atingerii unor obiective importante precum obținerea Aegis-ului și distrugerea turnurilor. În vederea atingerii acestui scop e bine să știi ce îți oferă harta. Atât din punct de vedere al creep-ilor pe care îi vei farma cât și al cerințelor pe care trebuie să le îndeplinești pentru a putea farma eficient acești creepi.

Black Gold, set aflat în Workshop

POTENȚIALUL DE FARM PE FIECARE PARTE A HĂRȚII

Fie că joci în Radiant sau în Dire, iată care este potențialul de farm al echipei tale pe partea voastră de hartă în fiecare minut:

  • Creepii de lane. Îți ofera în medie, pe fiecare din cele 3 lane-uri, aproximativ 330 gold/450 xp (până la minutul 16) și 410 gold/540 xp între minutele 16 și 31 ale jocului, în condițiile în care reușești să dai toate last hit-urile.
  • Creepii neutrali. Ancients, două camp-uri (fiecare valorând în medie ~240 gold/325 xp); trei camp-uri mari (~125 gold/215 xp); trei camp-uri medii (~100 gold/180 xp); și un small camp (~75 gold/135 xp). Aceste camp-uri însă reapar doar o dată la două minute.

Așa că, per total, până la minutul 16, potențialul de farm pe fiecare parte a hărții în fiecare minut este de aproximativ 1680 gold si 2335 xp. Pentru a pune aceste numere în perspectivă gândește-te la faptul că până la level 15 ai nevoie în medie de aproximativ 700 xp per level, și că un blink dagger costă 2250 gold.


CONDIȚII DE ÎNDEPLINIT PENTRU A PUTEA FARMA EFICIENT

Așa cum arată analiza făcută adineaori, potențialul de farm pe hartă este imens. Însă pentru a putea să-l valorifici într-o măsură cât mai mare trebuie să te asiguri că ai:

  • SUFICIENT DAMAGE

Fără damage, te zbați degeaba. Atât în faza de laning (pentru că adversarul de pe lane-ul tău s-ar putea să-ți facă deny la majoritatea creep-ilor) cât și după ce te aventurezi în junglă, unde nu mai poti aștepta confortabil să dai last hit-uri, ci ești nevoit să omori fiecare creep.

În faza de laning contează mai mult damage-ul brut pe care îl ai per atac, în timp ce în junglă contează mai mult damage-ul net (adică damage-ul pe care îl faci pe secundă, ca o combinație dintre attack speed-ul pe care îl ai și damage-ul pe care îl faci per atac).

  • SUFICIENTĂ SUSTENABILITATE

În faza de laning adversarul va căuta să te incomodeze și să îți scadă suficient HP încât să te simți în pericol și să nu poți sta în preajma creep-ilor ca să dai last hit-uri. Apoi, după ce începi să farmezi creepi neutrali în junglă, damage-ul acestora este mare pentru eroul tău la început de joc. Pe lângă aceste aspecte mai trebuie să te gândești și la faptul că orice abilitate pe care o utilizezi te costă mană.

  • SUFICIENTĂ MOBILITATE

Odată îndeplinite condițiile de mai sus, valorificarea potențialului de farm de pe hartă se îmbunătățește prin creșterea mobilității eroului tău. Un movement speed mai bun, un Blink Dagger sau un Force Staff te vor ajuta să te deplasezi repede și să ajungi în mai multe locuri unde poți farma.


PRINCIPII DE FARMING

  • PĂRĂSIREA LANE-ULUI

Un prim principiu este să-ți părăsești lane-ul și să te extinzi și la creepii neutrali din junglă imediat ce ai devenit suficient de puternic încât să poți obține un gpm (gold per minute) mai mare farmând jungla (sau o combinație de junglă și lane-uri). Dacă un farm perfect în lane-ul tău ți-ar asigura 330 gpm, iar tu ești de fapt capabil să obții 400-500 gpm farmând în junglă, timpul pe care îl petreci așteptând în lane să mai vină niște creepi este un timp irosit.

„The Radiant”

Dacă adversarul tău nu împinge lane-ul foarte repede astfel încât să fii nevoit să-ți aperi constant turnul, ideal ar fi să părăsești lane-ul tău original și să-ți inviți un coechipier mai slab ca net worth și level (probabil un suport) să stea în locul tău și să acumuleze gold și xp în timp ce tu farmezi jungla. Sau, dacă poți și ești greedy, ai putea să omori repede fiecare creep wave pe lane-ul tău iar apoi să farmezi tot ce poți prin junglă și să te întorci pentru următorul creep wave. Jucătorii buni de Shadow Fiend tind să facă asta tot timpul.

  • APĂRAREA FARM-ULUI

Un al doilea principiu este să-ți aperi farm-ul și să îți asiguri vizibilitatea necesară pe hartă astfel încât să poți farma nestingherit. Un adversar bun va cunoaște etapele de dezvoltare ale eroului tău și va căuta să îți împiedice procesul de farm. În anticiparea tacticilor disruptive ce au acest scop e bine să-ți “marchezi” teritoriul cu ward-uri, astfel încât atunci când cineva dorește să-ți conteste farm-ul să fii conștient de ceea ce se întâmplă și să îi ceri echipei tale să reacționeze corespunzător.

  • FARMAREA GRADATĂ

Al treilea principiu este să pleci de la mic la mare și să farmezi creepi pe care îi poți omorî în stadiul în care te afli. Acest principiu se aplică și atunci când ai de farmat câteva camp-uri alăturate și știi că nu vei apuca să farmezi totul până la următorul respawn. Într-un astfel de caz ai putea să farmezi camp-urile mai mici și să-l stachezi la final pe cel mare (de ancients probabil). În felul acesta nu vei pierde nimic din ceea ce se putea farma la locația respectivă.


STRATEGII ȘI TACTICI DE JOC CREATE ÎN JURUL FARM-ULUI

  • STRATEGIA LATE GAME-ULUI

Alegerea unei compoziții de eroi care scalează mai bine (devine mai puternică) în stadiile avansate ale jocului și adoptarea unui stil defensiv. Ideea din spatele acestei strategii este simplă: te aperi și îți consolidezi cât mai bine partea ta de hartă bazându-te pe faptul că fie vei reusi să farmezi mai mult decât adversarii tăi, fie îi vei putea învinge în etapele târzii ale meciului în situația în care ambele echipe au același net worth (datorită abilităților superioare ale eroilor din componența echipei tale). Această strategie este foarte puțin riscantă deoarece în general e mai ușor să te aperi decât să ataci.

  • STRATEGIA RUSH-ULUI

Alegerea unei compoziții de eroi care devine foarte puternică la puțin timp după începerea jocului, și utilizarea surplusului de putere pentru a lua obiective importante (turnuri, Roshan etc.) sau pentru a-i restrânge adversarului vizibilitatea și controlul pe hartă. O astfel de strategie, prin care îți sufoci lent inamicul, invadându-i teritoriul, îl lasă pe acesta incapabil să farmeze și să se dezvolte. În final el fiind nevoit să te confrunte într-un stadiu în care forța lui este cu mult mai mică decât a ta.

  • TACTICA BLOCĂRII CAMP-URILOR

Ca tactică de joc creată în jurul farm-ului aș menționa blocarea cu ward-uri (sentry-uri în general) a camp-urilor importante ale echipei adverse. Mai ales în momentul în care aceasta începe să aibă capacitatea de a-și valorifica potențialul de farm din junglă.

De exemplu, o echipă ce are drept carry un Anti-Mage care tocmai și-a finalizat Battlefury-ul va încerca să-i creeze spațiu acelui Anti-Mage astfel încât să poată farma și să se poată dezvolta foarte rapid, trecând de la un camp la altul și obținând un gpm din ce în ce mai mare.

Blocarea camp-urilor acestei echipe este în cel mai rău caz eficientă iar în cel mai bun caz game-winning. În primul caz oponenții tăi desigur că își vor dewarda cu sentry-uri proprii camp-urile blocate. Pentru fiecare minut de joc în care nu vor conștientiza că acele camp-uri au fost blocate îi produci echipei adverse daune considerabile. Iar în momentul deward-ului, sentry-urile cumpărate de inamici vor costa la fel de mult sau chiar mai mult decât cele achiziționate de tine. Asta dacă ți le-ai ascuns bine iar adversarul are nevoie de două sentry-uri pentru a-l afla pe unul singur de-al tău.

Această tactică dă rezultate foarte bune mai ales contra echipelor care au mai mult de un carry (sau un erou de mid care farmează jungla eficient) și care comunică prost. Într-un astfel de caz fiecare jucător va crede că celălalt i-a furat farm-ul, nebănuind că acel farm n-a fost luat de nimeni, camp-urile fiind blocate.

În final aș spune că potențialul de farm pe hartă și valorificarea lui este un aspect esențial al câștigării unui joc de DotA, și se aseamănă cu absorpția de fonduri europene: de unde, ar fi. Numai să fie cine!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.