În ciuda reprezentării noastre în media, noi gamerii suntem un grup cu un puternic aspect social. Pune un gamer să-ți povestească ultimul său raid sau să prezinte la un LAN party organizat cu încă câțiva prieteni; vei rămâne surprins de cât de locvace, prompt și dedicat poate să fie.
Ne place să împărtășim hobby-ul nostru cu cât mai multă lume, să urmărim un meci epic alături de alți gameri și să luptăm cot la cot pentru a duce la capăt un raid legendar. Tocmai aici au reușit să pluseze sălile de calculatoare sau, mai recent, gaming puburile.

Pe fundalul clickurilor frenetice ale mouse-urilor, al tastelor apăsate non-stop și al sunetului paharelor care se ciocnesc, se dau cele mai crâncene bătălii virtuale și apar cele mai înflăcărate și dedicate galerii ale unor echipe de „rockstaruri moderne”.

În ziua de azi un gaming pub este, dincolo de un motiv să pierzi repede bani pe băuturi tematice, un element esențial în orice comunitate de gaming, deoarece își conectează cu adevărat membrii. Chiar dacă localul nu poate aduce laolaltă sutele de mii de fani pe care îi are un joc, acesta compensează prin calitatea interacțiunilor din gameri. Un LAN party va fi întotdeauna mai memorabil decât un raid pe TeamSpeak; de asemenea, nicio conferință nu se va compara cu o seară petrecută pe canapea, în compania prietenilor și a câtorva beri, urmărind eSportul preferat.
Gaming puburile ne oferă căminul de care avem nevoie pentru a crea astfel de momente; în ciuda trecutului tumultos pe care l-a avut o astfel de afacere, încă vedem oameni dornici să întemeieze „cămine” pentru gameri.

Acest articol îți este dedicat ție, dârzule viitor patron de gaming pub. Dacă ne-ai urmărit discuția din ediția anterioară, îl cunoști deja pe Levi, deoarece el te ajută să pornești în această industrie cât mai bine cu putință. Dacă nu, atunci te invit să citești prima parte a acestui articol, în care am refăcut drumul plin cu suișuri și coborâșuri al gaming puburilor din prezent.

eports-media-gaming- gaming pub

PC dăm primii bani?

Înaite de a-ți deschide sală, vezi ce alte săli mai există în locația ta și, eventual, în orașul tău. Este important să vezi dacă au clienți și dacă nu, cauza principală care le gonește gamerii. Totodată, este foarte important să cunoști ce fel de clienți vrei să atragi: console players, jucători PC sau poate chiar ceva într-atât de nișat precum un pub dedicat fighterelor; indiferent de ce alegi, clienta va influența atât locația pe care o alegi, cât și stilul și ambientul pe care vrei să-l creezi în interiorul sălii tale.

Odată ce ți-ai stabilit acești parametri și ai o idee cum să te lansezi pe piață, începem să discutăm despre cel mai important aspect al unei săli de gaming: hardware-ul; cât de multe sisteme de gaming ai nevoie și de ce? Aici, Levi vine cu un număr destul de fix, de cel puțin 20 de calculatoare; chiar dacă deja te gândești cu groază la nota de plată care o să vină, trebuie să înțelegi de ce ai nevoie de atâtea.

Mai ții minte ce ziceam de gaming puburi și despre faptul că atrag grupuri de prieteni? Ei bine, acesta este un lucru foarte important; dacă ai prea puține calculatoare disponibile, de cele mai multe ori când refuzi un client, de fapt, refuzi, doi, trei poate chiar patru clienți deodată. Ține minte și faptul că orice calculator defect poate duce la un scenariu similar cu acela de mai sus; astfel, în cazul unui defecțiuni, poți muta un client de la un calculator la altul și riscul de-al pierde este mult mai scăzut.

Dar, considerentele nu se opresc aici. Toate calculatoare tale trebuie să aibă acces la internet − nesfârșitul izvor de meme-uri și poze cu pisici. Deși acest lucru se poate realiza destul de ușor, din păcate, în cazul unei defecțiuni, providerii de internet nu îți vor pune niciodată „un buton de panică” la dispoziție.

În ciuda faptului că ai un pachet business, providerii de internet încă nu fac diferența între firmele care depind de funcționarea permanentă a conexiunii la internetului (precum o sală de net) și internetul utilizat ca un mijloc secundar de contact, într-o companie mare, de exemplu.

„Dacă pică netul un minut, toată sala e agitată, nimeni nu poate să facă nimic. De obicei cel puțin jumătate pleacă pentru că nu au de unde să știe cât durează defecțiunea. Până îți răspunde providerul de net la ticket.. [ți-au plecat clienții].
La noi în țară și dacă ești business, și dacă ești persoană fizică, ești catalogată la fel [în ceea ce privește asistența tehnică]. Noi suntem o sală cu 70 de calculatoare, dacă ne pică netul, noi pierdem clienți.
Îmi trebuie un buton de panică. Noi suntem dependenți de net. Noi suntem catalogați, ca și business, la fel ca și cineva care nu poate primi un e-mail, într-un birou.” − Yikes.

eports-media-gaming- gaming pub

Turnee, evenimente și echipe – promovarea ta cât și a scenei de gaming

Ok, să presupunem că ai reușit să-ți deschizi sala și internetul nu cade mai repede ca o ordonanță de urgență. Calculatoarele atrag clienți, dar poate nu destui sau nu câți ți-ai dori.
În acest caz, o să vrei să-ți promovezi sala. Evenimentele de gaming, de orice fel vor atrage vizitatori care se pot transforma în noi clienți; însă nu te aștepta să câștigi, de cele mai multe ori, nimic mai mult decât publicitate. Evenimentele organizate de sala ta îți vor atrage cheltuielile pe care trebuie să le acoperi. Totuși, dacă reușești să atragi nume mari precum nVidia, Asus, Hyper și altele, sunt șanse ca aceștia să vină cu propriile materiale și chiar propria echipă, scutindu-te pe tine de cheltuielile de organizare.

„Dacă nu există interes, atunci trebuie generat. […] În momentul în care tu faci acele evenimente, tu nu câștigi nimic [financiar]. Doar dacă cei care vin și organizează acele evenimente vin să și plătească, dar este foarte rar. Dar aceste evenimente sunt necesare pentru promovarea localului.” 

Turneele sunt și ele o bună oportunitate de a-ți face sala cunoscută, întrucât vor atrage echipe de jucători; acestea, de cele mai multe ori, sunt susținute de un grup de prieteni. Și în acest caz, mare parte din banii pe care-i câștigi îi vei reinvesti în turneu sau în premii; totodată și în orice altceva este necesar pentru a-i convinge pe gamerii care-ți calcă pragul că au de ce să participe și data viitoare.

„Acum 3 ani de zile, dacă se organiza un concurs cu taxă de înscriere, atunci 20% din bani se duceau la stat, impozit; 30% se duceau în locația respectivă; restul de 50% constituiau premiul pentru participanți. Așa se făcea. În momentul în care vine o firmă mai puternică, ea vine cu resurse proprii și poate să susțină acele costuri.”

O a treia variantă ar fi să încerci să-ți înființezi o echipă proprie; aceasta poate să-ți poarte brandul și numele sălii prin marile turnee. Totuși, puține localuri chiar reușesc să mențină un roster activ; astfel, ideea unei echipe in-house trebuie bine și permanent cântărită.

Când e timpul pentru un upgrade?

Hardware-ul este și el un aspect important. Ceea ce este azi ultima tehnologie, mâine poate să fie considerată antică. O constantă în baza căreia funcționează o sală de calculatoare este că în interior vor exista mereu sisteme mult mai puternice decât ce are, în medie, cineva acasă. Totuși nu te avânta să cumperi fiecare nouă componentă apărută. Aici, Levi recomandă să fii mereu cu un pas în urma celor mai noi modele; acestea le oferă clienților toată puterea de care au nevoie.
Oferă clienților tăi un calculator puternic și ție oferă-ți garanția că piesele pe care le-ai cumpărat au fost deja supuse tuturor testelor posibile; astfel, ai mereu la dispoziție pagini și site-uri întregi dedicate pieselor din calculatoarele tale.

„Ultima generație nu merită niciodată să o cumperi, asta e clar. Dacă ție astăzi ți-a apărut placa 1080, în afara unei colaborări cu producătorul, nu merită să o bagi în sala ta.
Noi suntem pe la penultima, dar vrem să aducem 1070 în local, nu 1080.”

Realitatea virtuală – între curiozitate și atracție într-un gaming pub

VR-ul este și el un subiect interesant, când vine vorba de gaming pubs. Tehnologia este încă destul de nouă pe piață; nu oricine își permite un astfel de gadget, plus calculatorul necesar ca să-l poată folosi. Se poate trage o paralelă la perioada de glorie care a caracterizat sălile de net, perioadă în care acestea erau des frecventate; toate acestea deoarece puțini își permiteau un calculator. În același sens, sălile de calculatoare pot să ofere șansa de a experimenta un concept mult prea costisitor pentru gamerul de rând; în felul acesta vei atrage atât curioși, cât și pasionați de astfel de experiențe.
Aici Levi are o abordare surprinzătoare, dar bine argumentată, considerând că este cel mai bine să nu amesteci consolele cu calculatoare și cu VR-ul:

„Din punctul meu de vedere… Aici în local nu o să băgăm niciodată VR. De exemplu, există cafenele și există puburi. Nu o să te aștepți ca într-o cafenea să găsești o bere la fel de bună precum într-un pub. Da, poți să oferi o experiență diversă, dar, în același timp, ești limitat de spațiu. La noi vii pentru că știi că găsești calculatoare. Vrei Playstations? Eu îți bag, dar dacă sunt puține și mereu ocupate, ce faci?
O să deschidem un alt local, tot în Timișoara, exclusiv pe partea de console, și pe partea de VR.
În opinia mea, toate aceste subcategorii de gaming nu are trebui amestecate.”

Opinia lui este una interesantă și ancorată în ideea de a oferi un serviciu bine definit. Este și un mod, relativ unic, de a presta servicii; multe alte gaming puburi combină console și gaming PC, cu câteva săli, anunțând și lansarea unor camere destinate realității virtuale.

Evident, fiecare sfat pe care ți l-am oferit aici este menit să te ghideze; în acest fel, tu vei știi mereu ce fel de experiență vrei să oferi clienților tăi. Totuși, sper că aceste câteva rânduri te-au ajutat în a-ți construi un cadru de idei pe care să-ți clădești visul.
Îi mulțumesc încă odată lui Levi pentru timpul acordat și pentru răspunsurile oferite; totodată, îți mulțumesc și ție, cititorule, pentru că ne-ai urmărit până la final.
Dacă sfaturile acestea ți-au fost de folos și dacă, în viitor, te vor ajuta să te lansezi în industria sălilor de net, nu ezista să ne scrii. Suntem mereu bucuroși să auzim despre reușitele celor care vor să dezvolte acest mediu și comunitatea de gaming din România. Ne citim data viitoare!

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here