Este imposibil să nu ai acel prieten filosof care stă acolo, în colțul camerei cu o sticlă gen small mana potion și spune ”Fetele sunt complicate…” sau ”Femeile, bă…”. Ce e adevărat, acest sex ridică adesea semne de întrebare și pe asta o confirm eu. Mi s-au pus întrebări de genul ”De ce mergeți mai multe la baie?” sau ”De ce tunsul vostru costă atat de mult?” (Nici noi nu știm să vă spunem.) Cea mai interesantă întrebare dintre toate a fost aia când mă jucam sau făceam ceva gaming community related și aud ”Woa, fetele se joacă?”

Da, bă, aparent și fetele se joacă. Și adesea mi-am pus întrebarea de ce nu sunt mai multe. Sau de ce sunt așa puține. Sau dacă se joacă din pură pasiune fără a avea în vedere alte beneficii. Dacă ar fi beneficii, despre ce ar fi vorba? Astfel, șirul de întrebări continuă fără a ajunge la un răspuns cert.

fetele gamerite

A fi sau a nu fi gamer?

Ce aș putea eu face în situația asta, astfel încât să-mi satisfac curiozitatea la care nici măcar eu, femelă fiind, nu pot răspunde fără subiectivitate? Am luat la mână mai multe statistici pentru a avea în vedere, primordial, prezența feminină în hobby-ul de a juca jocuri video. Conform statisticilor statista.com, în anul 2017 54% din jucători erau bărbați, 46% femei.

Ar părea un balans echitabil, dar acum să fim serioși. S-a resimțit vreodată în comunități o prezență feminină atât de proeminentă? Răspunsul este evident, NU. Am încercat să descifrez acest lucru, având în vedere că această statistică nu oferea detalii care să mă ajute în acest sens.

Gaming – ”concepție generală” vs. ”concepția populară”

Aici totul depinde de concepția generală și concepția populară despre gaming. Conform concepției generale, gaming înseamnă jucarea oricărui joc indiferent de gen (de la family simulators la MOBA-uri sau chiar jocuri pe telefon de tip puzzle) iar conform concepției populare, gaming înseamnă să joci un joc popular, care face parte dintr-o franciză cunoscută sau bazat pe competiție, strategie (shooters, RPG-uri etc.).

Ar fi, deci, legitimă statistica 54% men, 46% women, având în vedere că cei de la statista.com preiau concepția generală a gaming-ului, nu cea a cărui sens îl întâlnim în comunitățile de gameri. Cu alte cuvinte, procentajul de 46% reflectă nu numai iubitoarele de acțiune, adventure și strategie, ci și orice entitate feminină care se joacă pe telefon Flappy Bird (rest in peace).

Venind vorba de această paralelă, am putea vorbi pe marginea unor statistici prezentate de Wikipedia. Conform acestora, femeile sunt majoritare în tipurile de jocuri Match-3  și Family or farming simulator (69%). Însă, la nivelul jocurilor de circulație mondială, precum MOBA, First Person Shooter sau Sports statisticile arată că din numărul total de jucători, femeile reprezintă 10%, 7% și, respectiv 2%.

Genre Women Men
Match-3 69% 31%
Family or farming simulator 69% 31%
Casual puzzle 42% 58%
Atmospheric exploration 41% 59%
Interactive drama 37% 63%
High fantasy MMO 36% 64%
Japanese RPG 33% 66%
Western RPG 26% 74%
Survival roguelike 25% 75%
Platformer 25% 75%
City-building 22% 78%
Action RPG 20% 80%
Sandbox 18% 82%
Action-adventure 18% 82%
Sci-fi MMO 16% 84%
Open world 14% 86%
Turn-based strategy 11% 89%
MOBA 10% 90%
Grand strategy 7% 93%
First-person shooter 7% 93%
Racing 6% 94%
Tactical shooter 4% 96%
Sports 2% 98%
Care ar putea fi motivele pentru care prezența feminină este atât de redusă?

Se presupunea ca aici ar trebui sa ne ajute unchiul Google. Băi, dar aparent nu merge. Însă, o să încerc să aflu un eventual răspuns prin transpunerea acestei ipoteze într-una asemănătoare: Care ar putea fi motivele pentru care un x nu participă la lucruri care nu sunt neapărat caracteristice „x”-urilor?

Cumva răspunsul vine chiar din întrebare: ”nu e caracteristic”. Cu toate astea or sa vină tipe care or să spună: ”Dar eu cum de mă joc și sunt fată?” Asta pentru că îți place. Te poate face specială, într-adevăr, ești o lapona pentru Crypto, dar e perfect normal să investești timp în ceva ce ”nativ” îți place.

Plăcerea de a fi gamer vine de la sine, dragoste cu sila nu se poate. Cu cât sunt mai multe persoane la fel ca tine, tu, femelă care te joci, se creează o comunitate și anormalul devine normal. Exemplu, fotbalul feminin.

fetele gamerite vs nongamerite

Dar de ce sunt puține fete cărora le place gaming-ul?

Există studii care ar confirma faptul că fetele tind să evite violența, agresivitatea, competiția care există în contentul jocurilor actuale, precum League of Legends, DOTA 2, World of Warcraft, Counter Strike: Global Offensive.

Afirmația conform căreia termenul ”fete” nu s-ar pupa cu ”competiția” este, din nou, tăiat din topor. Nu poate fi negat faptul că fetele nu sunt competitive. Oh, Doamne, doar amintiți-vă de liceu și o să înțelegeți la ce mă refer. Și acum vine treaba aia cu ”Nu e, bă, același lucru.”… de, dacă femeile sunt complicate… încerc și eu cât pot, haha.

Pur și simplu o femelă poate avea o altă sferă de interese, în cadrul căreia nu se află League of Legends, oameni buni, asta nu înseamnă că nu are o fire competitivă. Sau poate că o reprezentantă a sexului frumos preferă să se uite la seriale. Că veni vorba de seriale… Putem compara, foarte bine, cu telespectatorii unui serial gen Vikings. Violența nu atrage femininul, tocmai de aceea o să găsești un număr redus.

Să fie misoginismul un factor relevant?

Pe asta nu o mai cred. Am răscolit internetul după niște studii sănătoase în legătură cu asta, că de…Nu vorbesc fără să știu. Multe site-uri corelează misoginismul cu fenomenul ”bullying”, se consideră a fi o formă de agresiune verbală.

Nu știu cum să vă spun, dar aici povestea se împarte în două.

I. X-uleasca intră pe un voice chat (o comunitate, o adunătură, o chestie acolo) și vocea, poza de profil sau username-ul redirecționează către sexul feminin al acesteia. În acest context, indivizii o observă și atenția se canalizează asupra ei. Pentru aceștia este o surpriză pozitivă și, automat, feedback-ul petru X-uleasca este pozitiv.

Chiar nu cred că nu ați asistat la o situație de genul sau nu ați fost direct implicați. Where is the bullying here? Da, că vor fi unii care acuză de cerșetorie de atenție…de ăștia nu scapi în orice domeniu ai fi. Sorry, not sorry, ăsta e adevărul.

Partea a doua a poveștii surprinde o realitate, trateaz-o ca atare.

II. X-uleasca se joacă, fiind urmărite de coechipieri, de exemplu. Să presupunem că face o greșeală de gameplay (it happens to everyone, that s okay). Nu vor fi doar oameni care o vor blama pe X-uleasca (eu râd singură la numele ăsta, poate nu ar trebui să vorbesc eu despre ceva atât de serios), dar vor fi oameni care chiar trec cu vederea greșelile, colosale sau nu, doar pentru că X-uleasca e femelă și e simpatică (eventual și roșcată).

Nu pot să validez afirmația conform căreia fetele nu se joacă pentru că ar fi judecate sau pentru că li s-ar vorbi urât. Rușii își iau înjurături zilnic și nu dispar, really. Pe de altă parte, dacă o individă întâlnește continuu asemenea feedback și chiar ar fi determinată să se lase…Și dacă cumva citești chestia asta și până acum ți-ai făcut nervi că nu te-aș înțelege, hold on. Nu e nevoie să renunți la ceea ce îți place pentru comentarii aiurea, doar investește timp și atenție și o să vezi că totul o să fie ok.

Acum să trecem peste părțile siropoase. Pentru a încheia acest articol o să răspund la o întrebare care circulă destul de des mai ales în comunitățile de gameri.

fetele streamerite

De ce fetele gameri tind să se mediatizeze mai mult decât băieții?

Prin a ”te mediatiza” înțeleg stream. Din nou, caut pe internet să văd care e treaba în sensul ăsta, iar statisa.com subliniază că în anul 2016, 65% dintre streameri erau bărbați, restul de 35% fiind fete. Deci, mai mulți băieți pe platformele de streaming.

Ah, că reușesc să își facă publicitate mai ușor, este total altceva. Având în vedere că nu de curând am văzut circulând pe rețelele de socializare clipuri în care ”gamer girls” erau ironizate și asociate cu attention-seekers sau mașinuțe roz, oamenii, ca public, ca urmăritori ai media sunt curioși să afle direct de la o sursă sigură (respectiv de la o femelă) validitatea stereotipurilor. Dacă tipa în speță este și atrăgătoare…good luck, să plouă cu abonați.

Și-am călărit pe-un mount, să vă spun povestea ca un taunt.

În concluzie, femelele sunt complicate, domnilor (și doamnelor). Se joacă, dar nu neapărat ce e considerat de lume a fi într-adevăr joc video. Se integrează mai mult sau mai puțin în comunități. Profită mai mult sau mai puțin de comunitățile în speță, la fel ca oricine.

Este un subiect foarte vast, așa că în viitor o să revin asupra lui. Până atunci… beware, mortals!

 

 

 

 

 

 

 

2 COMENTARII

  1. Un articol bun. E bine ca incercati sa fiti obiectivi cand vine vorba de subiecte de genul asta. Pentru o prima vizita pe site-ul vostru, am fost placut surprins. Pacat ca va ocupati in mare parte de e-sports si nu gaming as a whole. Gaming media are nevoie de mai multi oameni ca voi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.