În timp ce industria de gaming triple-A continuă să abolească granițele între jocurile sale, vlăguind de creativitate și originalitate fiecare franciză sau gen pe care-l vede de succes, într-un interminabil pas deurmează liderul, jocurile Indie încearcă și continuă să livreze noi idei și concepte în gaming. În România, această omogenizare se resimte cu atât mai puternic cu cât cultura și gaming-ul în general este, încă, un concept infantil și succesul dezvoltatorilor indie din țară trece, de cele mai multe ori, neobservat de publicul larg.

Tocmai de aceea, în cadrul acestei noi serii de articole, dorim să-i găsim pe dezvoltatorii români din industria de gaming independent și să-i aducem în atenția voastră, împreună cu jocurile care-i recomandă. În fiecare lună vom prezenta un studio, o echipă sau chiar un singur dezvoltator român care fie a lansat un joc Indie de succes, fie se avântă în această industrie cu un joc care ne atrage și credem că ar merita atenția voastră.

În această primă ediție vom discuta despre studioul Those Awesome Guys[pagina oficialăși jocul lor, Move or Die. Un belgian, un american, un bulgar și doi români formează micul studio din București și, totodată, incipitul unui banc.. pe care nu știu cum să-l continui. Totuși, înainte de a discuta despre jocul în sine, trebuie să-ți spun că ni s-a oferit o copie gratuită a jocului, din partea dezvoltatorului Those Awesome Guys, pentru a-l testa. De ce? Pentru că sunt awesome!

esports-media-indiecativ-move or dieDeci, ce este Move or Die? Pe scurt, Move or Die este un mariaj debordant de energie și haz, între o mecanică simplă și o selecție impresionantă de game modes peste care s-au presărat mutators. În esență este un platformer destinat să fie jucat cu alți trei prieteni.
Deși are și o componentă online, care vine cu majoritatea opțiunilor la care te-ai aștepta (Quick Match, Hosting, Chat și lista de servere) Move or Die este cel mai bine experimentat cu alți amici sau apropiați.

În acest sens, Move or Die vine într-un ambalaj atractiv, compus din reguli simple și o mecanică centrată pe un principiu lesne de înțeles: mișcă-te sau mori. Totuși, să nu se înțeleagă că jocul nu poate fi provocator și competitiv, aspect pe care o să-l discutăm când trecem la modurile de joc.

Dar, până să intri în meciurile propriu-zise, jocul te întâmpină cu o selecție de announcers, printre care se află și câțiva Youtuberi faimoși precum Cr1tikal, Egoraptor și Lily Pichu. Rolul acestora este de a rosti o colecție similară de replici care-ți vor fura, pe alocuri, un zâmbet. Deși pot să devină ușor repetitive după câteva ore de joc, replicile au un umor aparte și se îmbină natural cu tonul caraghios și vois al jocului. Move or Die vine și cu oportunitatea de a customiza personajul pe care-l joci, dându-ți posibilitatea de a fi o brioșă, un drac, un robot, un dinte cu o freză retro, iar opțiunile nu se opresc aici. Jocul, fiind racordat direct la Steam Workshop, content-ul este, în teorie, interminabil și este distribuit 100% free, prin loot crates.

Spuneam despre game modes și despre faptul că la suprafață sunt ușor de înțeles și jucat. Move or Die vine cu o colecție de peste 20 de moduri de joc, care variază de la curse cu obstacole, la pictatul întregii arene, până la sniping dintr-un backflip și SUPERHOT – da, acel SUPERHOT.

esports-media-indiecativ-move or die
Fiecare rundă, dintr-o partidă de X minute, va fi un mod diferit de joc. Înainte de fiecare rundă, toți participanții introduc într-un playlist moduri de joc care vor alcătui tematica fiecăreia dintre acestea. Modurile de joc, deși unele sunt mai grele decât altele, sunt bine explicate la început, print-un overlay cu reguli simple – așa câștigi, așa pierzi – și un video exemplificator.

Colecția impresionată îți garantează faptul că o să găsești moduri care-ți plac și moduri care nu, dar, în mare, fiecare game mode este bine executat și oferă o doză compactă de adrenalină și haz, pe toată durata sa. În lista favoritelor mele, se află Bomb Run, care se poate rezuma în trei cuvinte: „ISIS joacă leapșa”.

Bomb Run este un mod haotic și plin de tensiune, în care ți se lipește o vestă explozibilă de piept și trebuie să o pasezi la un alt jucător până nu explodează. În timp ce te dai, la propriu, de ceasul morții să pasezi cureaua cu TNT, vesta ticăie din ce în ce mai tare. Modul este o injecție de adrenalină, care în momentul său culminant – atunci când pasezi vesta în ultima secundă și câștigi – evocă același sentiment epuizant de victorie ca după un PvP câștigat cu 1 punct de viață rămas – și asta este un lucru bun.

Mutators-urile completează selecția de game modes introducând, treptat, noi reguli de joc în combinații surprinzătoare cu modurile de joc afectate. O dată la câteva runde, un jucător va avea opțiunea să aleagă un mutator care introduce o nouă regulă sau mecanică în plus față de cele deja existente. În timp ce unele combinații, mutator-game mode, pot fi iritante, altele nu fac decât să îmbunătățească sau să schimbe radical un game mode. Bomb Tag-ul discutat anterior este de N ori mai amuzant într-un nivel devenit subacvatic, deoarece rechinul din „Fălci” este mic copil pe lângă un amic care înoată cu toată viteza spre tine, cu o vestă explozivă prinsă de el, strigând „Alloha Snackbar!”.

Totodată, modurile precum Jump Shot, Heavy Bullet și Speed Run recompensează skillul și precizia jucătorilor în timp ce mutators, precum Fly or Die și Wait or Die, schimbă radical premiza jocului și pot transforma o cursă rapidă într-un puzzle metodic, contracronometru.

Totuși, în cele trei ore de joc, am sesizat și câteva aspecte mai puțin plăcute, care nu periclitează, per ansamblu, experiența in-game și pot fi denumite, mai degrabă, drept aspecte incomode.

esports-media-indiecativ-move or die
Primul aspect ar fi acela că jocul ascunde marea majoritate a modurilor de joc și a mutator-urilor după un sistem de leveling. Acesta funcționează în felul următor: după fiecare rundă, toți jucătorii primesc experiență care, cumulativ, îți duce contul la nivelul următor. Primele câteva nivele sunt destinate deblocării unui skin, un game mode și alte funcții de bază precum mutators. Următoarele nivele vor continua să ofere un premiu, arbitrar, sub forma unui nou skin sau al unui nou game mode.
Astfel, jocul oferă o colecție restrânsă de game modes, dar care se va completa pe parcurs, însă, personal, în trei ore de joc, am reușit să deblochez doar două moduri noi și câteva aspecte diferite pentru caracterul meu.
Acest prim inconvenient este, totuși, echilibrat de faptul că toți jucătorii participă la playlistul unei partide, astfel încât alți prieteni pot să contribuie cu modurile de joc pe care nu le ai. La acestea se mai adaugă și posibilitatea de a le cumpăra de pe Steam Market, la prețuri de sub 0.1 eurocenți bucata, pentru marea majoritate.

Un al doilea aspect deranjant este legat de stabilitatea serverelor. Mi s-a întâmplat de câteva ori fie ca jocul să mă elimine dintr-o partidă, deoarece hostul a cedat, fie să am de a face cu un lag agasant care mi-a impus un handicap, în cel mai rău caz.

A treia incomoditate o reprezintă reacția ușor întârziată a personajelor. Având în vedere că mare parte din timp ți-o petreci alergând, cât mai mult cu putință, în momentul în care jocul îți cere să faci asta pe una sau două pătrățele, jocul nu beneficiază de un control atât de precis pe cât s-ar cere. De multe ori, personajele par să patineze în momentul în care schimbi brusc direcția de mers. Ce-i drept, acest lucru se poate corecta în timp, prin experiență, dar ar fi fost plăcut ca jocul să răspundă cu mai multă promptitudine.

Al patrulea și ultimul aspect face o revenire la prima problemă. Întreaga colecție de mutators este restricționată de sistemul de leveling. Din cauza acestui fapt o mare parte din timp o să alegi din aceeași colecție de trei mutators, care pot să devină exasperanți cu timpul, mai ales dacă nu ai pe cineva care să vină și cu alte opțiuni.

Și totuși, putem spune că Move or Die este un joc bun? Absolut, Move or Die este un joc plin de viață, comic și cu un design caraghios și viu colorat. Toate aceste elemente se îmbină plăcut cu muzica sa funky pentru a crea un platformer competitiv. Dinamic și plin de adrenalină, Move Or Die te va ține constant în priză, cu mâna lipită de controller sau de tastatură, deși timpul de răspuns nu este pe atât de precis pe cât ar trebui.
Colecția inițială de mutators și game modes este mulțumitoare și va menține ritmul jocului până când începi să deblochezi altele noi, deși sunt ușor rezervat în ceea ce privește mutators.

Simplu de „apucat”, Move or Die este un joc potrivit chiar și pentru cei mai neinițiați dintre gameri și este un veritabil exemplu că, și în România, scena de gaming poate livra un joc amuzant și de calitate.

esports-media-indiecativ-move or die
Pe mine, Move or Die m-a convis că este un joc care-și merită banii și timpul și, dacă am reușit să vă conving și pe voi, atunci am două vești bune. În cazul în care dorești să te joci Move or Die, acesta poate fi achiziționat la un preț atrăgător, ca parte din ultimul Humble Bundle[Din păcate, bundlelul a expirat.].

Saaaau poți câștiga o copie gratuită răspunzând, în secțiunea de comentarii de mai jos, la următoarea întrebare: Care gamemode consideri că este cel mai interesant? 4 răspunsuri vor fi răsplătite cu câte o cheie digitală pentru Move or Die! Câștigătorii vor fi contactați pe e-mail, sâmbătă, 15 aprilie 2017.

Nu în ultimul rând, doresc să te invit pe tine, cititorule, să-ți exprimi opinia despre acest prim articol. În aceeași secțiune de comentarii, spune-mi ce ți-a plăcut, ce nu sau ce ai fi vrut în plus în acest articol, pentru că, alături de tine, această nouă serie poate promova indie gamingul din România.
Totodată, dacă ești un dezvoltator român care ar vrea să discutăm despre jocul lui, atunci nu ezita să ne contactezi pe e-mail!
Până data viitoare, „Alloha Snackbar!” și ne vedem în ediția din mai!

EVALUARE